Blogs

NIEUWE MAAN – 12 april 2021 Vandaag is het nieuwe maan in het teken ram. Dit is de ideale dag om intenties te zetten voor de komende maand. Bedenk waar je dankbaar voor bent en bepaal dan waar je je op wil richten de komende tijd. Een paar tips voor het zetten van intenties;- Wees specifiek in je wensen en durf groots te dromen.- Schrijf intenties in positieve vorm; het universum herkent het woord ‘niet’ niet dus als je op schrijft wat je niet wil, kun je dit alsnog aantrekken.- Visualiseer hoe je leven er uit gaat zien wanneer je wensen uit komen.- Lees de komende maand dagelijks of af en toe terug wat je hebt opgeschreven, dit draagt bij aan de manifestatie van je intenties. Vandaag mag ik tot 16.00 een maankaart of een levensboompaden kaart voor je trekken. Ik voel welke kaart jij vandaag mag zien en lezen. Reageer op deze post of stuur me een privé bericht wanneer je hier naar benieuwd bent en dan zal ik jouw kaart in een privé bericht sturen. Geniet van deze nieuwe dag, een dag zoals vandaag is er maar een!

ANGST – 10 april 2021 Angst is iets wat veel mensen herkennen of weleens hebben ervaren. Je kunt het herkennen aan; hartkloppingen, onaangenaam gevoel op de borst, zweethanden, duizeligheid, buikpijn, misselijkheid, trillen, koude rilling, angst om gek te worden. Helaas wordt dit angstige gevoel versterkt wanneer je merkt dat je zulke fysieke klachten krijgt waardoor de angst alleen maar toeneemt. Je kunt zelfs bang zijn een hartaanval te krijgen of denken dat er iets anders in je lichaam mis is. Vroeger ervaarden mensen dagelijks angst, dit was nodig om te kunnen overleven. Tegenwoordig zijn er minder grote gevaren maar hebben we deze stressreactie nog steeds. Angst ontstaat wanneer je niet in contact staat met je lichaam en het nu ontkent. Je leeft in het verleden of bent bang voor de toekomst. Negatieve gedachten zijn vaak een veroorzaker hiervan, ze proberen je te beschermen voor eventueel gevaar. Helaas wordt juist het tegenovergestelde bereikt. Wanneer je emoties onderdrukt of weg stopt, manifesteren ze zich vaak als lichamelijke klachten. Deze klachten zijn een signaal dat je meer naar je gevoel en lichaam mag luisteren. Het mooie is dat de oplossing ook in je lichaam zit. The only way out is in. Kijk je angst aan en probeer te achterhalen wat het je probeert te zeggen, meestal is het een signaal om je lichaam te geven waar het om vraagt. Probeer de onderliggende emotie toe te laten; emoties duren maximaal 90 seconden en verdwijnen ook weer wanneer je ze hebt toe gelaten. Probeer – wanneer je angst voelt – rustig op je ademhaling te letten met een hand op je buik, zo kom je weer in het hier en nu. Bewustzijn kan namelijk niet bestaan naast angst. Je zult merken dat je ademhaling weer wat langzamer wordt en je weer meer tot ontspanning komt. Angstgevoelens kosten veel energie dus rust goed uit en wees lief voor jezelf.

EVENWICHT – 7 april 2021

Ik ken het donker en ik ken het licht Beide zijn nodig voor evenwicht Ik hou van de zon en vind geborgenheid in de kou Ik zweef en sta met beide voeten in de aarde Ik hou van dancehall en van pianomuziek Ik hou van praten en van stilte Ik hou van een drankje en van water Ik hou van diepte en kan praten over niks Ik heb lange relaties gehad en kan het fijn vinden om single te zijn Ik hou van reizen; de wereld rond en ik hou van reizen door mijn ziel Ik kan intense vreugde ervaren en intens verdriet Ik sta open voor religies en ben spiritueel op mijn manier Ik hou van kickboksen en ik hou van yoga Ik hou van gezelschap en van tijd voor mezelf Ik ben vaak gehaast en geloof niet in het concept tijd Ik heb een oude ziel en kan spelen als een kind Ik ken het donker en ik ken het licht Deze tegenstrijdigheden zijn natuurlijk verhaaltjes van mijn ego en zeggen niet veel over mijn Zijn. Ik heb geleerd de verschillende kanten van mijzelf te omarmen zonder ze te veroordelen. Niks is zwart of wit; alles is met elkaar verbonden, het verschil zit in hoe jij naar dingen kijkt. Dingen zijn niet zoals ze zijn maar hoe jij ze ziet. Alles zit in jou zelf; je bent Al één. Dit kan soms alleen voelen maar ik hoop dat dit besef je juist ook compleet laat voelen.

LEVEN IN HET NU – 29 maart 2021

Het enige wat je ooit zult hebben is dit moment. Het nu. Een moment als dit is er nog nooit geweest en zal er ook nooit meer zijn. Veel mensen zijn zich hier in het dagelijks leven niet bewust van. Niet gek ook omdat de maatschappij is in gericht aan de hand van tijd. Het verleden is ooit het huidige moment geweest. Gebeurtenissen in het verleden hebben je gebracht waar je nu bent. Niets meer of minder dan dat. We zijn gewend om het verleden te blijven afspelen in ons hoofd, om bijvoorbeeld dingen te kunnen verklaren of herinneringen op te halen. Het is gezond wanneer dit af en toe gebeurt maar het gaat je in de weg zitten wanneer je meer in het verleden leeft dan in het nu. Je gedachten vertellen een verhaaltje over gebeurtenissen uit het verleden. Het tegenstrijdige is dat de gedachten over het verleden ook je toekomst kunnen bepalen omdat gedachten creatiekracht hebben. Hierdoor trek je soms juist situaties aan die bekend voor je zijn en je vervelend vond maar doordat je deze gebeurtenissen in je hoofd blijft herhalen, manifesteren ze zich ook naar het nu. Wanneer je je ongelukkig voelt komt het vaak voor dat je terugkijkt op een periode waarin je je gelukkiger voelde. Dit is echter niet helpend, hiermee ontken je het nu en richt je je energie op hoe het was en had kunnen zijn in plaats van op de werkelijkheid. Verandering hoort bij het leven; ieder moment verandert er iets, anders zou er geen beweging en dus geen leven meer zijn. Wanneer je probeert te accepteren dat er momenten zijn dat je je beter hebt gevoeld (en er momenten zullen komen waarin je je zelfs nog beter gaat voelen dan toen), kun je je energie gebruiken om in het nu te leven. Hierdoor zul je automatisch meer geluksmomenten ervaren. In het nu kun je vogels horen fluiten, bloemen ruiken, het zonnetje zien schijnen, een glimlach van een onbekende ontvangen. Een quote die mij erg heeft geholpen is; this too shall pass (ook dit zal voorbij gaan). Dit kan hoop geven in moeilijke momenten en het maakt dat je niet te gehecht raakt aan mooie momenten dat je hier afhankelijk van wordt. Mocht je geïnteresseerd zijn in deze materie; de boeken van Eckhart Tolle zijn erg aan te raden. Een mooi nu gewenst!

GEDACHTEN – 8 februari 2021

Je kent het vast wel; regelmatig komen er gedachten voorbij in de trant van; ik doe het niet goed, ik kan dit niet, ik doe alles fout, dit had beter gekund. Sinds de oertijd is er niet veel veranderd aan onze gedachten. Van nature zijn veel gedachten negatief om je te behoeden voor potentieel gevaar. Dit geldt nog steeds, het grote verschil is echter dat er in het algemeen minder grote gevaren zijn in de huidige maatschappij. Toch reageren je hersenen op dezelfde manier. De functie van je gedachten is tegenwoordig nog steeds om je te willen beschermen. Vaak ontstaat een gedachtepatroon uit veiligheid naar aanleiding van een nare gebeurtenis of trauma. Elke dag hebben we duizenden gedachten, het is daarom verleidelijk om jezelf met je (negatieve) gedachten te identificeren. Jij bent echter niet je gedachten. Je hebt gedachten maar je bent ze niet. Je bent zo veel meer dan dat! Probeer je wat vaker gewaar te worden van de gedachten die er voor bij komen, zonder dit direct te geloven. Probeer ze te observeren en dan weer los te laten. Weet dat gedachten vaak negatiever zijn wanneer je niet lekker in je vel zit, laag in je energie zit of moe bent, geloof ze vooral op deze momenten niet en wees lief voor jezelf. De volgende stap is om positieve gedachten te koesteren; deze zijn namelijk net zo krachtig. Het verschil is dat deze je verder helpen en creatiekracht hebben. Je gedachten bepalen je wereld; zie jij het rooskleurig in of zie je beren op de weg? Ik zal een volgende keer schrijven over hoe je kunt oefenen met positiever denken en hoe je ze kunt inzetten om dingen te creëren. Herken jij jezelf hier in? Wat helpt jou om negatieve gedachten minder serieus te nemen?

HOLISME – 1 februari 2021

Wat is holisme eigenlijk? Holos betekent heel; holisme is het zien van het geheel; voor een mens betekent het dat je iemand ziet met het fysieke lichaam, emoties en ziel. Dikwijls wordt er gekeken naar een onderdeel, terwijl alles invloed heeft op elkaar. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met een domino steen; wanneer je emoties uit balans zijn, geeft dit ook een fysieke weerslag. Je kent vast het gevoel dat je je niet lekker in je vel voelt en je dan ziek wordt. Andersom kunnen fysieke klachten veel invloed hebben op je stemming, bijvoorbeeld wanneer je een tekort of teveel hebt aan bepaalde voedingsstoffen. Op zielsniveau worden traumatische gebeurtenissen opgeslagen die een fysieke of emotionele disbalans kunnen veroorzaken. Zo zijn er talloze voorbeelden. Alles staat met elkaar in verbinding; heb je weleens de gelijkenis gezien tussen je handpalm en de stam van een boom? Zo zijn er ook veel planten die een soortgelijke vorm hebben als onze organen en het mooie daarvan is dat deze plant ook ondersteunend werken voor dat specifieke orgaan. Een holistische visie heeft mij veel inzichten gebracht. Heb jij bepaalde klachten die de reguliere gezondheidszorg niet kan duiden of jou bij kan ondersteunen? Door middel van een holistisch consult kan ik testen waar de disbalans en is er ter plekke een manier om deze disbalans te herstellen of geef ik je een advies mee. Kijk op mijn website voor meer informatie en de prijzen van een consult. Ik wens je een week vol verbinding!

JOUW KERN – 20 januari 2021

Een tijd als deze kan veel invloed hebben op je gemoedstoestand en energieniveau. Soms voelt het alsof de hele wereld op jouw schouders rust. Dit kan ook bijna niet anders in deze tijd; het nieuws en vrijwel alle gesprekken gaan over hetzelfde onderwerp. Logisch dat je dan wordt overvallen door angst en machteloosheid. Weet dat – ondanks alles wat er speelt in de wereld (dit is altijd al zo geweest en er zal narigheid blijven bestaan) – jij een ongekende (veer) kracht en hoeveelheid licht in je hebt. Dit is de kern van jouw zijn. Negatieve gedachten over jezelf doen dit soms verbloemen en doen lijken alsof er niets goed kan gaan. Toch kun je je hier op ieder moment weer bewust van worden. Maak contact met deze kern in jezelf door te mediteren, wandelen in de natuur, te schrijven of je favoriete liedje te beluisteren. Vaak zijn mensen bang voor wat er dan naar boven komt maar er is niets om bang voor te zijn; je bent een prachtig wezen. Ik gun jou dit basis vertrouwen te ervaren, dan maakt het niet uit wat er om je heen of zelfs wereldwijd gebeurd maar kun je altijd in tunen bij jezelf. Jouw binnenwereld heeft grote invloed op hoe de buitenwereld manifesteert. Hier zal ik een andere keer over schrijven. En het mooie is; wanneer jij je weer bewust bent van je kern, hou jij je energie omhoog wat weer maakt dat je alles wat er gebeurd beter aan kunt. Heb een fijne dag!

VOEL, ZIE EN LUISTER – 11 december 2020

Je lichaam en ziel bevatten meer wijsheid dan je je vanuit je hoofd kunt bedenken. Toch is het er in overvloed, deze wijsheid laat zichzelf dagelijks zien, je moet het alleen willen voelen, zien en horen. Dit kan zich uiten in ongemak, een onderbuikgevoel of pijn. Maar het kan ook juist blijdschap of positieve energie zijn, het zijn allemaal signalen die je kunnen helpen bij het volgen van jouw pad. Laat je niet afleiden door geluiden van buitenaf want alles wat je nodig hebt zit al in jezelf. Wanneer je de signalen van je lichaam negeert, kunnen signalen ook van buitenaf komen zoals een wijze zin die iemand tegen je zegt, een ‘toevallige’ gebeurtenis, een symbool of quote, een zin uit een liedje. Er zijn meer dan genoeg hulpmiddelen om jou te ondersteunen wanneer je je hart er voor opent.

NAAR BINNEN KEREN – 1 december 2020

Probeer wat vaker contact te maken met je binnenwereld. En dan bedoel ik niet het gepieker waar menigeen mee bekend is maar juist te voelen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. – Ben je bewust van je ademhaling. Je hoeft hier niets aan te veranderen, je er van bewust zijn is voldoende. Soms gaat dit makkelijker met je ogen dicht. – Sluit je ogen en hoor de geluiden om je heen en de gedachten door je hoofd. Je hoeft hier niets aan te veranderen. – Doe een bodyscan; ben je bewust van je lichaam, van je linker dikke teen tot aan je kruin. – Wanneer je meer tijd hebt of maakt, is mediteren of yoga ook een mooie manier om naar binnen te keren. Probeer dagelijks een van deze dingen te doen. Ik hoor je denken; ja maar ik heb het zo druk, ik heb nog zoveel dingen te doen. Meestal zijn dit dingen die je doet omdat ze van jezelf moeten of waarvan je denkt dat ze van je worden verwacht. Gun jezelf deze rust momenten. Elke dag telt 24 uur! Gun jezelf een paar minuten per dag om naar binnen te keren en probeer dit elke keer iets uit te bouwen. Wees niet te streng voor jezelf, het mooie is dat je altijd ruimte kunt creëren voor jezelf en daarmee de ruimte kunt ervaren die er is. En onthoud; juist wanneer je gestrest, druk of moe bent mag je meer tijd besteden aan jezelf.

AARDEN – 10 november 2020

Aarden vind ik een moeilijk woord om uit te leggen. Toch is het de basis van ons bestaan. We leven op aarde en daarom is het belangrijk om hiermee in verbinding te zijn. Een ander woord hiervoor is gronden. In deze hectische wereld die steeds meer online plaats vindt, is het moeilijk om in contact te blijven met de aarde. Wanneer je niet goed geaard bent, is het vaak zo dat je gedachten en angsten alle kanten op vliegen om maar niet op aarde en in het hier en nu te hoeven zijn. Vooral in onrustige tijden zoals tijdens deze covid periode is het daarom belangrijk om jezelf goed te aarden. Dit maakt ook dat je heftige gebeurtenissen om je heen beter aan kunt. Jezelf aarden / geaard zijn kun je oefenen. Een vrij makkelijke manier is om gedurende de dag bewust te worden van je voeten en er op te letten dat je beide voeten stevig op de grond zet (hier komt inderdaad het spreekwoord vandaan). Vaak zijn we geneigd – ook omdat dit ons is aangeleerd – om met een been over het andere te zitten maar zo raak je sneller uit balans. Voel de grond onder je voeten, het kan ook helpen om je tenen wat te bewegen. Dit werkt nog beter wanneer je regelmatig zonder schoenen rondloopt, bijvoorbeeld binnen of op het strand. Een andere manier is om vaker in de natuur te wandelen en je bewust te zijn van de stappen die je zet. Tuinieren of in het zand/grond wroeten met je handen werkt ook goed om te aarden. Voeding kan ook helpen; het liefst groenten die in de grond groeien maar ook pure chocolade helpt bij aarding. Een andere manier is mediteren, het liefst in kleermakerszit of lotushouding op de grond zodat je op deze manier verbonden blijft met de grond. Ademhalingsoefeningen of een bodyscan zijn ook een mooie en effectieve manier. Veel plezier met oefenen en ik hoop dat je mag ervaren dat je jezelf door middel van aarden met momenten iets beter en sterker kunt voelen. Binnenkort zal ik meer oefeningen delen die je helpen bij het aarden. When the roots are deep, there’s no need to fear the wind.

RAINBOW – 5 november 2020

‘You can’t have a rainbow without a little rain’ used to be my favourite quote when I was in high school. Now I think it was a bit naive and I used it to suppress the heavy heart I was having most of that period. Yet I think the phrase has some kind of deeper meaning to it. We need both dark and light in our lives. If there would be just light, we wouldn’t be able to recognize it for light. That doesn’t mean you should attract darkness or feel not worthy of experiencing light but it’s good to welcome both sides. Remember that nothing is permanent and try not to get attached to one of the two. When you are feeling calm and positive embrace the feeling but don’t try to hold on to it. When you are feeling low remember that better days will come. Isn’t it true that you can appreciate the light even more after you’ve in the dark? Try to trust the process and enjoy the rainbows on the way.

ENERGIE – 22 oktober 2020

Alles bestaat uit energie. Maar wat is energie nu eigenlijk? Dit zijn minuscule deeltjes waaruit alles is ontstaan. Leven is in feite energiedeeltjes die in beweging zijn en hiermee golven creëren. Energie zit dus in objecten, planten, dieren en wij mensen bestaan uit energie. Maar ook voeding en gedachten bestaan uit energie. Daarom is het heel belangrijk hoe jij met jouw eigen energie omgaat en welke energie je tot je neemt. Zijn dit vooral bewerkte voeding en negatieve gedachten? Dan heeft dit ongetwijfeld invloed op je energieniveau. Maar het mooie is; zodra je dit weet, kun je hier ook een positieve invloed op uitoefenen. Wanneer je je hier namelijk bewust van bent, denk je twee keer na of je wel echt zo blij wordt van die zak chips of dat gepieker waarmee je in een circulaire gedachtestroom terecht komt. Probeer bij jezelf te voelen waar jij energie van krijgt; het effect zul je zelfs al merken wanneer je aan iets denkt wat je energie geeft. Hierdoor kun je je ook al meer opgeladen voelen. Probeer ook eens te voelen wat energie bij je weg zuigt, hier hoef je je alleen bewust van te worden. Bewustzijn is stap een, daarna volgt pas verandering. Weet dat je zelf invloed hebt op je energieniveau en dat je dit elk moment van de dag kunt veranderen. Heb een mooie dag, want een dag zoals vandaag is er maar een keer!