Voel, zie en luister

Je lichaam en ziel bevatten meer wijsheid dan je je vanuit je hoofd kunt bedenken. Toch is het er in overvloed, deze wijsheid laat zichzelf dagelijks zien, je moet het alleen willen voelen, zien en horen. Dit kan zich uiten in ongemak, een onderbuikgevoel of pijn. Maar het kan ook juist blijdschap of positieve energie zijn, het zijn allemaal signalen die je kunnen helpen bij het volgen van jouw pad. Laat je niet afleiden door geluiden van buitenaf want alles wat je nodig hebt zit al in jezelf. Wanneer je de signalen van je lichaam negeert, kunnen signalen ook van buitenaf komen zoals een wijze zin die iemand tegen je zegt, een ‘toevallige’ gebeurtenis, een symbool of quote, een zin uit een liedje. Er zijn meer dan genoeg hulpmiddelen om jou te ondersteunen wanneer je je hart er voor opent.

May be an image of one or more people, outerwear and text that says ""YOUR SOUL IS ALWAYS GOING TO WHISPER YOUR TRUTH BACK TO YOU. YOUR SOUL WANTS WHAT IS BEST FOR YOU. AND IF YOU TRY TO SILENCE ITS VOICE, EVENTUALLY THE WHISPER WILL BECOME A ROAR.""

Naar binnen keren

Probeer wat vaker contact te maken met je binnenwereld. En dan bedoel ik niet het gepieker waar menigeen mee bekend is maar juist te voelen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. – Ben je bewust van je ademhaling. Je hoeft hier niets aan te veranderen, je er van bewust zijn is voldoende. Soms gaat dit makkelijker met je ogen dicht. – Sluit je ogen en hoor de geluiden om je heen en de gedachten door je hoofd. Je hoeft hier niets aan te veranderen. – Doe een bodyscan; ben je bewust van je lichaam, van je linker dikke teen tot aan je kruin. – Wanneer je meer tijd hebt of maakt, is mediteren of yoga ook een mooie manier om naar binnen te keren. Probeer dagelijks een van deze dingen te doen. Ik hoor je denken; ja maar ik heb het zo druk, ik heb nog zoveel dingen te doen. Meestal zijn dit dingen die je doet omdat ze van jezelf moeten of waarvan je denkt dat ze van je worden verwacht. Gun jezelf deze rust momenten. Elke dag telt 24 uur! Gun jezelf een paar minuten per dag om naar binnen te keren en probeer dit elke keer iets uit te bouwen. Wees niet te streng voor jezelf, het mooie is dat je altijd ruimte kunt creëren voor jezelf en daarmee de ruimte kunt ervaren die er is. En onthoud; juist wanneer je gestrest, druk of moe bent mag je meer tijd besteden aan jezelf.

May be an image of flower, tree and nature

Aarden

Aarden vind ik een moeilijk woord om uit te leggen. Toch is het de basis van ons bestaan. We leven op aarde en daarom is het belangrijk om hiermee in verbinding te zijn. Een ander woord hiervoor is gronden. In deze hectische wereld die steeds meer online plaats vindt, is het moeilijk om in contact te blijven met de aarde. Wanneer je niet goed geaard bent, is het vaak zo dat je gedachten en angsten alle kanten op vliegen om maar niet op aarde en in het hier en nu te hoeven zijn. Vooral in onrustige tijden zoals tijdens deze covid periode is het daarom belangrijk om jezelf goed te aarden. Dit maakt ook dat je heftige gebeurtenissen om je heen beter aan kunt. Jezelf aarden / geaard zijn kun je oefenen. Een vrij makkelijke manier is om gedurende de dag bewust te worden van je voeten en er op te letten dat je beide voeten stevig op de grond zet (hier komt inderdaad het spreekwoord vandaan). Vaak zijn we geneigd – ook omdat dit ons is aangeleerd – om met een been over het andere te zitten maar zo raak je sneller uit balans. Voel de grond onder je voeten, het kan ook helpen om je tenen wat te bewegen. Dit werkt nog beter wanneer je regelmatig zonder schoenen rondloopt, bijvoorbeeld binnen of op het strand. Een andere manier is om vaker in de natuur te wandelen en je bewust te zijn van de stappen die je zet. Tuinieren of in het zand/grond wroeten met je handen werkt ook goed om te aarden. Voeding kan ook helpen; het liefst groenten die in de grond groeien maar ook pure chocolade helpt bij aarding. Een andere manier is mediteren, het liefst in kleermakerszit of lotushouding op de grond zodat je op deze manier verbonden blijft met de grond. Ademhalingsoefeningen of een bodyscan zijn ook een mooie en effectieve manier. Veel plezier met oefenen en ik hoop dat je mag ervaren dat je jezelf door middel van aarden met momenten iets beter en sterker kunt voelen. Binnenkort zal ik meer oefeningen delen die je helpen bij het aarden. When the roots are deep, there’s no need to fear the wind.

May be an image of tree and text that says "WHEN THE ROOTS ARE DEEP THERE IS NO REASON το FEAR THE WIND."

Rainbow

‘You can’t have a rainbow without a little rain’ used to be my favourite quote when I was in high school. Now I think it was a bit naive and I used it to suppress the heavy heart I was having most of that period. Yet I think the phrase has some kind of deeper meaning to it. We need both dark and light in our lives. If there would be just light, we wouldn’t be able to recognize it for light. That doesn’t mean you should attract darkness or feel not worthy of experiencing light but it’s good to welcome both sides. Remember that nothing is permanent and try not to get attached to one of the two. When you are feeling calm and positive embrace the feeling but don’t try to hold on to it. When you are feeling low remember that better days will come. Isn’t it true that you can appreciate the light even more after you’ve in the dark? Try to trust the process and enjoy the rainbows on the way.

May be an image of nature and sky

Energie

Alles bestaat uit energie. Maar wat is energie nu eigenlijk? Dit zijn minuscule deeltjes waaruit alles is ontstaan. Leven is in feite energiedeeltjes die in beweging zijn en hiermee golven creëren. Energie zit dus in objecten, planten, dieren en wij mensen bestaan uit energie. Maar ook voeding en gedachten bestaan uit energie. Daarom is het heel belangrijk hoe jij met jouw eigen energie omgaat en welke energie je tot je neemt. Zijn dit vooral bewerkte voeding en negatieve gedachten? Dan heeft dit ongetwijfeld invloed op je energieniveau. Maar het mooie is; zodra je dit weet, kun je hier ook een positieve invloed op uitoefenen. Wanneer je je hier namelijk bewust van bent, denk je twee keer na of je wel echt zo blij wordt van die zak chips of dat gepieker waarmee je in een circulaire gedachtestroom terecht komt. Probeer bij jezelf te voelen waar jij energie van krijgt; het effect zul je zelfs al merken wanneer je aan iets denkt wat je energie geeft. Hierdoor kun je je ook al meer opgeladen voelen. Probeer ook eens te voelen wat energie bij je weg zuigt, hier hoef je je alleen bewust van te worden. Bewustzijn is stap een, daarna volgt pas verandering. Weet dat je zelf invloed hebt op je energieniveau en dat je dit elk moment van de dag kunt veranderen. Heb een mooie dag, want een dag zoals vandaag is er maar een keer!

May be an image of nature, sky and grass